Nije nikakva tajna da su jedna od mojih strasti parfemi. No dobro, mirisi uopšte. Pripadam nekim parfemskim klubovima, grupama, u kojima razmenjujemo svoja iskustva, menjamo se, šaljemo jedni drugima probice, uglavnom, lepo se družimo, okupljeni oko iste pasije. Ima nas zaista odasvuda, naročito sa ex – Yu prostora, ima i stranaca, ima ih i iz dijaspore, stvarno nas ima. I baš nam je ok. Ima tu raznoraznih diskusija, ali smo uglavnom svi kulturni i pozitivni. Onaj ko to nije, brzo izleti napolje. Elem, pre izvesnog vremena sam došla na ideju da napravim jedno mini istraživanje u jednoj od grupa. Zanimao me je odgovor na samo jedno pitanje:
Zašto volite parfeme?
Dobila sam mnoštvo odgovora, te ću celu priču podeliti u tri dela, jer ih mnogo zaslužuje objavljivanje.
Dragana kaže da misli da se čovek tako rodi, naročito zato što ona skoro sve bira i nosem, osim drugim čulima. Nekad se zasiti, pa nekoliko dana ne nosi nikakav parfem (na primer na odmoru), ali posle toga ima osećaj kao da dugo nije disala pa se bori za vazduh. Ona kaže da joj je ljubav prema parfemima i urođena, a i ljubav.
Za Snežanu parfemi predstavljaju više od lepog mirisa i nota. Oduvek je svoj doživljaj parfema vezivala za njoj drage ljude, događaje i mesta. Na primer, Organza je podseća na prelepu prijateljicu koja joj ju je poklonila i od tada uvek mora da je ima u kolekciji. Za nju je taj parfem ljubav, mirna luka u kojoj se oseća opušteno i ušuškano, njena oaza. Addict je pak za nju veza sa majkom, jer joj se najviše sviđao od svih Snežaninih parfema. Ima još parfema koji je podsećaju na drage ljude. Njena opsesija Chergui-jem nam je u grupi svima poznata, ali jeste to genijalan parfem.
Milici parfemi evociraju uspomene i omogućavaju joj da bolje zapamti detalje iz života, na određen način, u zavisnosti od parfema koji izabere… Oni joj nude neko imaginarno utočište. Stvaraju atmosferu oko nje, pomažu joj da ostavi željeni utisak, te su parfemi za nju vid (neverbalne) komunikacije.
Dušan je odgovorio da je ostavio sjajan utisak na nekog kada je prvi put naneo parfem i taj neko je parfem i prokomentarisao. Kompliment mu je prijao i nosio je taj parfem jako dugo. Zatim je otkrivao i druge, pa se vraćao starom, pa mu je bilo žao novog… I tako se dešava da je za njega skoro svakodnevnica da na sebi ima tri parfema. Kaže da se trudi da smanji broj parfema, ali mu ne ide. Generalno, ono što ga je privuklo parfemima je bio dobijen kompliment, ali ga to danas sve manje zanima, jer na njih sada gleda kao na umetnost, kompoziciju koja će njemu i njegovom nosu da prija.
Dragana P je shvatila da od svih lepih stvari najviše voli kada neko pohvali kako miriše i da i sama veoma obraća pažnju na to kako drugi mirišu. Cela stvar je za nju mnogo kompleksnija od banalnog održavanja higijene i odabira lepog parfema. Bitno je koliko parfem nekom lično odgovara, kako će ga izneti, kako će reagovati sa prirodnim telesnim mirisom i uklopiti se sa kožom, a zašto da ne i ličnošću.
Danijela misli da je to nešto dato po rođenju. Ili ih voliš ili ne. Ona lično bez njih ne može ni danju ni noću. Pred spavanje gleda na policu, koji miris bi joj prijao da je uspava. I ona kaže da je parfemi veoma vezuju za događaje, jer tačno zna koji je parfem imala u datom trenutku. Parfeme koji je vezuju za loše dane je prosledila. A one koji joj pružaju mir i spokojstvo kupuje i dalje. Voli ih i ne može da zamisli život bez njih. Zahvaljujući njima je upoznala i neke ljude koje je mnogo zavolela.
Maris voli da bude u mirisnom oblaku! Njena ljubav prema parfemima je počela sa Givenchy III i svaki parfem za nju ima svoju priču. Vraćaju je u prošlost, povezuju sa dragim ljudima. Kada je tužna, podignu joj raspoloženje, tako da joj ne treba apaurin. Dan ne može započeti bez par mirisnih kapi.
Ana se oseća kao gola kada nema parfem na sebi, ima konstantan osećaj da joj nešto nedostaje. Kaže da su parfemi jednostavno deo nje.
Olga voli da miriše lepo, voli i kada ljudi oko nje lepo mirišu, a voli i da je pitaju na koji parfem miriše, kao i komplimente.
Mevlida je kratka i jasna, ona ih voli, za nju je to ljubav, te postavlja pitanje „a kako možeš ljubav objasniti“?
Za Sofiju su parfemi reinkarnacija sećanja. Ona kaže da se ceo naš život sastoji od mirisa i uvek postoji neki koji nas podseti na prošlost. Kao što fotografije vraćaju uspomene, tako i mirisi imaju veoma bitnu „neopipljivu“ ulogu. Ona se nikada ne bi setila preturanja po maminom ormaru kada je imala samo tri ili četiri godine, da nije pronašla Trizia Musk. I po tome pamti taj doživljaj.
Olja ne obožava samo parfeme, već i mirise generalno. Kao maloj joj je bilo prvo da se štrcne kad se obuče. Prskala je i tatine i mamine i babine parfeme. Imala je običaj da se popne na šamlicu, „obrsti“ im parfeme, namaže usta, stavi babine bisere i tako sedi ceo dan. Svoju, kako kaže, zaluđenost parfemima je povukla na tatu. Olja parfeme doživljava kao higijenu i nešto „pod obavezno“. Nisu ni hir, ni stvar prestiža, već jednostavno ljubav. U diskusijama je zaista sto puta ponovila da svako može mirisati luksuzno, a da ne potroši mnogo novca.
Za Adrianu je miris ono što dolazi odmah iza vizuelnog, možda čak i pre. Kao što voli da vidi nešto lepo, tako voli da oseti i miris koji prija, miluje, puni dušu, i na sebi i na drugima. Ako nema mirisa, za nju tu nema ljubavi.
Ana T K smatra da nas te neke girly stvari zanimaju ili ne kada smo devojčice. Njoj su parfemi kao interesovanje došli u kompetu sa zanimanjem za šminku, modu itd. Doživljava ih kao deo beauty rutine, a nekada i kao aromaterapiju.
Daniel kaže da živi za hranu, bavi se vizuelnim umetnostima, audiofil je, tj. uživa u svakom ukusu, muzici, boji ili vizuelnoj formi, te zaključuje da voli da uživa u svakom njemu prijatnom ataku na neko od čula, pa parfemi dođu kao logičan sled svega toga. Parfem nikada nije ni stavljao, ni kupovao zbog nekog drugog ili komplimenta, nečijeg mišljenja, samopouzdanja i sl. On parfeme kupuje samo zbog onoga kako se on lično oseća dok ih satima njuška u oblaku mirisa koji mu se sviđa i u kom uživa.
Mirjana smatra da je za sreću potrebno tako malo. Njoj je dovoljno da njušne svoj parfem i da se osmehne.
Dušan kaže da je kod njega definitivno genetika u pitanju, jer u porodici i muška i ženska strana generacijama unazad koriste veliki broj parfema. On smatra da te ništa ne može vratiti u određeno vreme na određeno mesto, u dati trenutak, kao što to može parfem! Slikovito nam je opisao: „I posle 20 godina da osetiš taj neki parfem, momentalni flešbek nazad, kao da prodješ kroz portal i eto te ponovo u tom magičnom trenutku koji ti se urezao u sećanje!” Dule obožava što ga ljudi, a pre svega devojke, oslovljavaju sa „čovek koji uvek prelepo miriše“. „miriše najbolje na celom svetu“ ili kako kaže njegova drugarica: „ u dve stvari možeš uvek da se kladiš, prva – da će pita uvek da mi uspe, i druga – da Duka uvek vrhunski miriše!“ On iz kuće nikada ne izlazi bez mobilnog telefona, sata na ruci i parfema. Parfem ga upotpunjuje i izaziva beskrajnu sreću.
Džej Pi kaže da su joj prva sećanja na parfeme i sećanja na majku. Ona ih je jako volela i imala je crvenu D&G plišanicu, stari Moschino, Gabriellu Sabatini. Kao klinka je od majke dobila Magnoliu Yves Rocher-a. Danas su joj parfemi delom esencije sećanja, ali i molekuli koji znaju da obeleže dan. Ponekad su joj i sigurno utočište od buke, ludila, nervoze koja nas okružuje, pa kad ide napolje obavezno štrcne malo na zglob, da ima nešto poznato i divno uz sebe. Parfemi su je spojili i sa mnogim divnim ljudima.
Valentina jednostavno voli parfeme. Ne može da zamisli da izađe iz kuće bez parfema. Ona smatra da parfem daje pečat celokupnoj ličnosti.
Milan generalno voli lepe mirise. Mada je kasnije shvatio da neke koristi samo zbog osećaja koji u njemu bude – uspomene na neku osobu, trenutak ili neko njegovo stanje u vremenu… Neki probude čak i neke akcije i želju za stvaranjem novih uspomena, a neke koristi iz čistog sentimenta ili melanholije – neke parfeme koji su bili kreirani za života Coco Chanel (sa kojom deli datum rođenja) ili kao poslednji parfem Giannija Versacea pre ubistva u Majamiju… Na kraju je ispalo da su mu to parfemi iz kolekcije koji su pobrali najviše komplimenata. Neke pak voli zato što šalju određenu poruku ili trenutno podižu raspoloženje.
(nastavlja se)
Ljudmila Janković Gubik (Slobodna reč)
Parfem, naslovna fotografija: Pixabay