Ivana kaže da uživa u trenutku dok bira koji će parfem staviti taj dan. Bukvalno joj ponekad parfem sam odredi raspoloženje ili ih podsvesno bira. Voli da otkriva nove note, nove kombinacije omiljenih nota i drago joj je kad joj drugarice iz milošte kažu „parfimerijo moja“.

Tatjana P voli parfeme zato što joj pružaju jedinstven osećaj, zato što je sa njima obišla mesta u kojima nikad nije bila, zato što je vraćaju u prošlost, ali i lansiraju u budućnost, zato što joj pričaju neverovatne priče, a ona ih strpljivo i sa uživanjem sluša. Voli ih i zato što u njoj bude one emocije koje pokušava da sakrije od drugih, za nju su oni umetnost koju doživljava na najintimniji način, a sa njom su ceo dan, oseća ih kao verne prijatelje.

S obzirom da sam u istraživanju zamolila da ispitanici budu koncizni koliko je to moguće, jer znam kako parfemdžije umeju da se raspišu i raspričaju kada je u pitanju ta naša velika strast, Aleksandra M je odgovorila najkraće moguće, da je kod nje u pitanju Opsesivno Kompulsivni Poremećaj, na šta sam se slatko nasmejala, što zbog iskrenosti, što zbog realno, najkonciznijeg mogućeg odgovora.

Darko je takođe bio kratak, on navodi da parfemi svaki, da ga citiram, jer je naglasio, „ama baš svaki“ put probude u njemu neku emociju kada ih miriše.

Aleksandra D kaže da je nekada bila „normalna“, a onda je parfemska banda uvukla u celu priču i kako sama kaže, „navukla“ se načisto. Čak ima i krize ako ne kupi neki novi dekant ili parfem u nedelju dana. Posle očigledne šale, ali u kojoj ima i mnogo istine, ona kaže da joj parfemi uvek poprave raspoloženje, odagnaju sive oblake, nacrtaju sunce… Kada je umorna ili tužna, odvedu je na neko drugo mesto, jer svaki budi neku lepu asocijaciju. Naravno da ima i onih koje vezuje za ne tako lepe događaje, ali njih nikada ne nosi. Kako sama pominje, sve je to život, živela parfemska sećanja!

Maja M voli parfeme jer mora svuda da gurne svoj nos i mora baš sve da zna! Generalno je vrlo radoznala osoba, a mirisi upotpunjavaju njenu potrebu da spozna svet i da u njemu uživa u svakoj dimenziji i obliku.

Valentina je na moje pitanje odgovorila pitanjem. Češće se pitala zašto ljudi NE vole parfeme? Ako bismo to odgonetnuli, možda bi nam i naša ljubav prema šarenim staklićima punim mirišljavih kapljica bila jasnija?

Olja I J za sebe kaže da je osoba od čula i emocija, a i jedno i drugo u njoj uživa uz parfeme. Bude u njoj senzacije koje voli, pričaju priču koju želi prećutno da kaže u datom trenutku. Nose je kroz sećanja i pišu nova. Razgaljuju joj maštu i popravljaju raspoloženje. Često idu korak ispred nje i šapuću ko je ona. A one koji ostaju iza, zauvek podsećaju ko je ona bila.

Snežana T misli da se čovek jednostavno tako rodi. Sa urođenom ljubavlju prema mirisima. U njenom slučaju je sve krenulo iz detinjstva i bočice parfema u obliku patuljka. A sve ostalo je ljubav koja je godinama samo rasla i nadograđivala se, a i obrazovala.

Konkretan uticaj na razvoj njene ljubavi prema parfemima su imali parfemi njene pokojne majke. Zanimljivo je da ona voli sve mirisne kategorije, jer u svakoj nađe poneki parfem za sebe.

Za Ninelu je pitanje zašto voli parfeme, isto kao i pitanje zašto voli muziku. Bez muzike ne bi mogla da zamisli život, a veruje ni bez mirisa i parfema.

Za Valentinu B su parfemi oduvek i zauvek deo identiteta. Od prvih spoznaja šta je lepo, preko putovanja u prošlost, pa sve do razbuktale strasti spasa u ovoj ludoj godini za nama.

Aleksandra F kaže da dovoljno govori o tome koliko ih voli i u njima istinski uživa momenat, da kada otvori oči, opere zube, umije se, štrcne prs – dva za dobro i mirisno jutro… A posle i nastavak dana, veče, noć.

Branislav celu ovu priču prezentuje na sledeći način. Čovek je dobio čula kojima doživljava svet. Čovek kao bogolik je kreativan, ima potrebu da stvara. Čulima usvaja svet, u najširem smislu, prerađuje ga u sebi i izbacuje iz sebe u vidu umetnosti, između ostalog. Umetnost se doživljava unutrašnjim bićem, ali portal kroz koji umetničko delo upliva u nas je određeno čulo. Imamo muziku, vizuelne umetnosti, čak i gastronomiju kao vid stvaralaštva, a parfemi su umetnost koja nastaje i koju primamo čulom mirisa, da bi u različitim ljudima stvarala jedinstvene doživljaje.

Anne I smatra da svaki dom ima svoj miris, a u slučaju da nema, nije dom. Tako bi i svaka osoba trebala imati svoj miris, neki parfem jedinstven njoj. Parfeme voli jer daju na karakteru, daju i malo boje svetu i situacijama.

Miodrag je pola u šali, pola u zbilji odgovorio da mu parfemi pomažu da smuva devojke. Njemu su parfemi paravan i fora da dođe do njih.

Maja M kaže da se oseća dosta drugačije kada nosi parfem, ima više samopouzdanja i voli kada i ona i ljudi oko nje lepo mirišu. Obožava kada je neko pita koji parfem nosi ili pohvali da lepo miriše. Kod nje se ljubav prema parfemima javila pre par godina i od tada nema dana kada ne nosi parfem.

Tijana voli sve što lepo miriše, Aureni vraćaju sećanja i stvaraju nova, bude osećaje.

Saša se zamislio, pa odgovorio da su kozmetika i parfemi bolest, sa osmehom, naravno.

Aleksandra J ima izraženo čulo mirisa, voli da miriše lepo. Bilo kakvi loši mirisi, čak i u tragovima, mogu potpuno da joj pokvare ugođaj. I obrnuto, da ulepšaju sasvim prosečne situacije. Sama za sebe kaže da je kao voluharica! A manična kupovina parfema je već kriza srednjih godina.

Sana smatra da je u biti čoveka da želi biti privlačan drugima. S tim što parfem ima jednu specifičnost, a to je da pruža zadovoljstvo obema stranama, i nosiocu i okruženju. Da bi dočarala šta želi da kaže, navela je jedan pomalo ekstreman, ali veoma slikovit primer. Da je sama na pustom ostrvu, ne bi se šminkala, jer niti je ko vidi, niti samu sebe vidi bez ogledala, ali bi joj i tu parfem bio prijatan, iako je sama.

Dakle, ona misli da parfemom pojačavamo svoju atraktivnost, a i sami uživamo u lepom mirisu. Za nju je biranje i nošenje parfema samo da bi nekog privukli legitiman, ali nepotpun razlog. Često nosi parfeme samo za svoju dušu, ali joj je još draže ako neko u njenom prisustvu uživa u prijatnom mirisu. Takođe smatra da je parfem vid lične ekspresije. Dobar deo komunikacije se odvija verbalno, mada govor tela, stil oblačenja, šminka i ono neopipljivo njegovo veličanstvo miris, govore mnogo bez ijedne izgovorene reči.

Milica P oduvek voli parfeme i uživa u njima. Popravljaju joj raspoloženje, smiruju je pred spavanje. Parfem koji nosi je deo njenog stila i slike koju vidi u ogledalu i prezentuje ljudima sa kojima se sreće.

(nastaviće se)

Ljudmila Janković Gubik (Slobodna reč)

Prvi deo teksta možete pročitati ovde.

Parfem, naslovna fotografija: Pixabay