Kada je mart 2020. počeo niko nije bio ni svestan onoga što nas je na duge staze, sada već dve godine, čekalo. Svet je usled kovida stao, ljudi su gubili poslove, mnoge industrije su se menjale i adaptirale, a neke nisu preživele veliki ekonomski krah. Filmska industrija koja je jedna od najjačih industrija zabave kako u Americi, tako i u svetu, bila je prinuđena da stane a potom se iz korena promeni. Sve produkcije su obustavljene ili odložene, bioskopi su na neodređeno zatvoreni, a striming servisi (Netfliks, Hulu, Amazon Prajm, HBO Max i Dizni+) su doživeli najveću ekspanziju otkako su otpočeli poslovanje.
Mnogi filmovi koji su bili namenjeni bioskopskoj distribuciji su završili na ovim strimerima, ili su se, kako se svet pomalo oslobađao stega prikazivali gde su mogli po svetu. U avgustu 2020. poneke savezne države u Americi su počele da otvaraju svoje dvorane sa limitiranim kapacitetima, uz propisanu distancu i obaveznim praznim sedištima sa leve i desne strane, uz neophodno nošenje masaka. Međutim, sve do kraja februra 2021. filmovi se nisu prikazivali u većim američkim gradovima poput Njujorka, Los Anđelesa i Čikaga, koji donose preko 50% ukupnih prihoda na blagajnama, koji su sa 11.3 milijarde dolara u 2019-oj spali na 2.1 milijarde dolara u 2020-oj, što je najveći pad zarade na bioskopskim blagajnama (od 81.4%) u istoriji filmske distribucije, čak veći i od onog na posle Velike depresije i prelaska u tridesete godine dvadesetog veka i pojavu zvučnog filma.
Oporavak i dalje ide sporo uz manju posetu zbog straha ljudi od virusa. Nešto izraženiji pad u poseti je među gledaocima starijim od 35 godina, a najprimerniji kod publike iznad 49 godina, koja je bila najveći konzument nezavisnih filmova i „manjih″ komercijalnih filmova koji ne potpadaju u kategoriju blokbastera. Samim tim te kategorije filmova su i dalje najugroženije. Publika od 15 do 24 je i dalje demografski najzastupljenija, a potom i podgrupa odraslih od 25 do 35 godina.
Globalno, najveći hit je bio „Spajdermen: Put bez povratka″ sa zaradom od 1.9 milijardi dolara, što ga čini četvrtim najuspešnijim filmom u poslednjih 10 godina (šesti na listi ostvarenja svih vremena),a to je, naročito za vreme pandmije, veliki uspeh. Ipak, sa tim uspehom dolazi i plaćanje cene, a to je propast manje komercijalnih filmova ili filmova koji iza sebe nemaju moćne produkcijske kuće koje su u stanju da sponzorišu velike marketinške troškove. Sinepleksi su, čak i u Srbiji, počeli da podilaze „velikim″ filmovima kao što je Spajdermen i da, u proseku, od 10 sala, čak 5 ili 6 rezervišu samo za ovaj, jedan film. Fokus na jedan hit, naročito u toku prva dva, tri vikenda nije bio stran, kao ni odvajanje po dve, tri sale, ali 50-60% kapaciteta ugrozi sve ostale koji nisu tako „popularni″ ili prijemčivi publici, koja, nakon dve burne godine, uglavnom samo želi da se zabavi.
Srpski bioskopi su se zvanično zatvorili 11. marta 2020. a ponovo počeli su sa radom, u smanjenom kapacitetu, 12.avgusta iste godine. U prvi mah su se na repertoaru našli popularni filmovi iz prethodne dve godine, potom oni koji su bioskopski život započeli neposredno pred početak pandemije, a od septembra 2020. pa do marta 2021. su na svakih par nedelja imali po neku veću premijeru holivudskih filmova, koji su se u Americi u tom trenutku našli pred publikom u manjim gradovima („Mulan″, „Tenet″, „Kruds 2″, „Čudesna žena 1984″, „Tom i Džeri″, „Otac″).
Kada se u obzir uzmu pune dve godine, koje obeležavamo ove godine, kada su bioskopi čas radili, čas se zatvarali, pa ponovo otvarali, top lista deset najgledanijih filmova izgleda ovako:
- „Toma″ (SRB) – 679.000
- „Južni vetar 2″ (SRB) – 402.000
- „Spajdermen: Put bez povratka″ (SAD) – 193.000
- „Zlatni dečko″ (SRB) – 169.000
- „Leto kada sam naučila da letim″ (SRB) – 101.000
- „Nije vreme za umiranje″ (VB) – 94.000
- „Gučijevi″ (SAD) – 86.000
- „Tom i Džeri″ (SAD) – 75.000
- „Nečista krv″ (SRB) – 74.000
- „Paklene ulice 9″ (SAD) – 73.000
Domaći film je, kao što je bilo očekivano, privukao najviše gledalaca, ponajviše film „Toma″, koji beleži najveću gledanost još od 2002. i filma „Zona Zamfirova″. Sa gledaocima iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Slovenije, Makedonije i Crne Gore film je došao do brojke od 1.050.000 gledalaca. Ako se uzme u obzir da je i u vidu specijalnih projekcija (često cele nedelje) bio prikazivan u velikim salama širom Amerike, Francuske, Velike Britanije, Nemačke i drugih zemalja, procena je da je film prešao brojku od 1,1 miliona gledalaca, što se nije dogodilo ni sa jednim drugim domaćim filmom od raspada SFRJ.
Druga najdominantnija grupa su animirani filmovi i porodični filmovi, uglavnom namenjeni mlađoj publici, ali i domaći hit za mlađe – „Leto kada sam naučila da letim″, koji će koliko već sledeće nedelje preći cifru od 100.000 gledalaca, i postati čak četvrti domaći film koji je to uspeo od početka pandemije. Među uspešnijim animiranim filmovima tu su potencijalni dobitnik Oskara, Diznijev „Enkanto″ (72.000), „Luka″ (66.000), „Mali šef 2″ (63.000), „Porodica Adams 2″ (56.000), „Kliford – veliki crveni pas″ (54.000), „Trolovi: svetska turneja″ (53.000), „Pevajmo 2″ (52.000).
„Spajdermen-put bez povratka″ je jedan od malobrojnih stranih filmova koji se u poslednjih par godina približio brojki od 200.000 gledalaca (za sada 193.000), ili većoj. To su uspeli samo „Zaleđeno kraljevstvo 2″ (213.000) i „Džoker″ (314.000), oba iz 2019. Poslednji put kada je, pre 2019-te, strani film prešao cifru od 200.000 gledalaca bilo je u sezoni zima 2009/10, kada je film Džejmsa Kamerona “Avatar” došao do fantastičnih 310.000 gledalaca.
Osim pomenutih, na listi najgledanijih domaćih ostvarenja, našli su se još i „Vikend sa ćaletom″ (70.000), „Jedini izlaz″ (69.000), „Božiji čovek″ (39.000) i „Nije loše biti čovek″ (23.000).
Pored „Spajdermena″, i pomenutih šest stranih ostvarenja, izdvojili su se i „Venom 2″ (70.000), „Dina″ (66.000), „Posle sudara″ (60.000) – deo američkog serijala koji je jako popularan u Srbiji, „Tenet″ (56.000), i „Spejs Džem 2″ (52.000), „Betmen″ (48.000), „Smrt na Nilu″ (47.000)
Iznenađujući i šokantan debakl se dogodio sa najnovijim ostvarenjem Stivena Spilberga „Priča sa zapadne strane″, koji je nominovan sedam Oskara, a u Srbiji ga je videlo jedva preko 1.000 gledalaca, nakon čega je povučen iz bioskopa. Ovo je ujedno postao najnegledaniji film u celokupnoj karijeri Stivena Spilberga, koji je vrlo voljen od strane domaće publike.
Zanimljiv trend, kako u svetu, tako i kod nas, je da je jedan od najjeftinijih žanrova za proizvodnju a najisplativijih na blagajnama – horor, uvek solidno posećen u srpskim bioskopima. Izdvojili su se „Prizivanje zla 3″ (41.000), „Vrisak 5″ (26.000) i „Noć veštica ubija″ (19.000).
Gledanost filmova, domaćih i stranih, je u poslednjih deset godina rasla, i rekordne godine 2018. i 2019. su sigurno mogle da repliciraju taj uspeh, ako ne i prevaziđu, da se nije desila kovid pandemija. Ipak, ako je suditi po velikoj posećenosti sada, ali i renoviranju starih i otvaranju novih bioskopa, pred nama su svetli dani.
Viktor Vilotijević
Najgledaniji filmovi 2021. (Foto: colider.com)