Vlade i donatori treba da udvostruče napore da podstaknu devojčice da se vrate u školu širom Afrike, nakon što je kriza životnih troškova naterala mnoge da odbace obrazovanje za slabo plaćeni posao ili rane brakove, upozorila je gore pomenuta dobrotvorna organizacija, a izveštava The Guardian.
Camfed, koji posluje u pet afričkih zemalja, rekao je da je njihov model partnerstva dokazao da se to može postići i pozvao na šestogodišnji plan da se 6 miliona devojčica upiše u školu. Pandemija Covid-19 i rastući troškovi hrane i energije u poslednjih 18 meseci, sprečili su mnogu decu da pogađaju školu, ograničavajući njihove šanse da dobiju kvalifikovan posao i samostalan prihod. Šefica Camfed-a Angeline Murimirwa, nada se da će prikupiti predloženi budžet od 414 miliona dolara za rešavanje ovog problema.
Nakon tri decenije obrazovne podrške u Gani, Malaviju, Tanzaniji, Zambiji i Zimbabveu, a koja je pomogla 1,8 miliona devojčica da dospeju do srednjoškolskog obrazovanja, kao i da 6,4 miliona dece dospe u osnovne i srednje škole, dobrotvorna organizacija želi da podrži još 5 miliona devojčica u srednjoj školi do kraja 2029. godine, a takođe pomaže i ženama iz ranijih kohorti da dospeju do radnih i rukovodećih mesta.
Camfed je saopštio da je partnerstvo sa mrežom od 7000 državnih škola dovelo do naglog porasta broja devojčica koje završavaju školovanje- stope tri puta veće nego kod devojčica u drugim školama – kao i do povećanja samopoštovanja devojčica i značajno kasnijim sklapanjem braka i prve trudnoće.
Murimirwa, koju je Camfed podržavao tokom njenog obrazovanja, rekla je da je visok procenat napuštanja školovanja tokom pandemije sprečen u onim školama u kojima je radila dobrotvorna organizacija.
Govoreći o Malaviju, gde se 46% devojaka udaje pre 18. godine, rekla je: „Preko 90% devojčica bilo je u mogućnosti da se ponovo upiše u školu, nakon što su ograničenja u vezi pandemije Covid-a ukinuta, jer smo ih mi pratili, ostali sa njima u kontaktu i pomogli im da se vrate u školu.“
Uprkos ovim naporima, u mnogim afričkim zemljama, samo mali deo devojčica završava srednje obrazovanje. U Zambiji samo 3% njih završi srednju školu. Devojke se takođe suočavaju i sa prioritizacijom braka od strane njihovih zajednica.
Prema podacima Unicefa, 129 miliona devojčica širom sveta ne pohađa školu, uključujući i 32 miliona njih osnovnoškolskog uzrasta i 97 miliona srednjoškolskog uzrasta.
Ovog meseca u Goi u Indiji, ponuđene su nagrade za digitalne slike koje su osmislili školarci u okviru kampanje za poboljšanje položaja devojčica u indijskom društvu. Lokalne vlasti su saopštile da žele da se suprotstave trendu pobačaja ženskih fetusa, što je praksa koja je značajno smanjila broj žena u zemlji.
Kao i njihove vršnjakinje u razvijenim ekonomskim državama, devojke sa višim nivoom obrazovanja u zemljama u razvoju češće učestvuju na formalnom tržištu rada i imaju veće prihode.
Studija Svetske banke iz 2018. godine, procenjuje da „ograničene obrazovne mogućnosti za devojčice i prepreke za završetak dvanaestogodišnjeg obrazovanja, koštaju države između 15 i 30 milijardi dolara izgubljene produktivnosti i zarade tokom života“.
Tada su iz Camfeda izjavili da je postalo opšteprihvaćeno da bolje obrazovane žene imaju tendenciju da budu više informisane o ishrani i zdravstvenoj zaštiti, da imaju manje dece, udaju se kasnije, a njihova deca su obično zdravija, ako se odluče da ih imaju.
Murimirwa je izjavila da je više od 600 000 devojčica dobilo podršku iz programa koji finansija Kancelarija za spoljne poslove, Komonvelt i razvoj Ujedinjenog Kraljevstva (FCDO), dugogodišnji njihov partner i finansijer.
Andrew Mitchell, ministar u FCDO-u, rekao je da se ponosi već postignutim dostignućima. „Jasno je da je obrazovanje devojčica najbolji način da se eliminiše siromaštvo. Uspeh Camfeda u poslednjih 30 godina je dokaz za to, a put Angie Murimirwe do izvršnog direktora primer je za to.”
Devojčice u afričkim školama (Foto: flickr.com)