Igor Jeremić je jedan od najpoznatijih recenzenata parfema.

Na njegovom blogu https://scentertainer.net/ možete pročitati mnogo toga o parfemima, istoriji istih, mirisnim grupama, notama i mnogo toga drugog, na srpskom i engleskom jeziku. Stil kojim piše odiše lepotom, ljubavlju prema mirisima i uopšteno, nekom pozitivom, preko potrebnom u svim, a pogotovo u ovim današnjim vremenima.

O svemu ovome i još ponečemu, razgovarali smo jednog vrelog julskog dana, leta gospodnjeg 2021. godine.

 

Odakle uopšte potiče vaše interesovanje za parfeme?

Pretpostavljam još iz majčinog stomaka, kao i kod svih. Istraživači kažu da se naše sklonosti ka mirisima formiraju još u prenatalnom periodu i da zavise od toga šta su naše majke mirisale dok su bile trudne.

Ono što sigurno znam je da je moja majka oduvek volela i kupovala parfeme, kao i otac. Sećam se jedne njegove priče kada je otišao, kao mladić, do Trsta sa društvom i dok su svi kupovali garderobu, on je kupio 4 parfema.

Tokom odrastanja bio sam okružen najboljim mirisnim kreacijama tog doba i verovatno je to prvo stvorilo svest o tom svetu, a zatim i potpunu opčinjenost i ljubav prema parfemima. I dan danas, nakon hiljada isprobanih parfema, moj omiljeni parfem je legendarni Kouros, prvi parfem koji sam krišom uzimao iz očeve kolekcije.

Međutim, istinska strast se rodila u tinejdžerskim danima, kada se kod mene, kao i kod svih ostalih, rodila želja za izražavanjem ponekad konfuznih, ali jakih emocija na razne načine, kroz crtanje, pisanje…I naravno, parfeme. Nije mi bilo dovoljno da samo mirišem lepo, želeo sam da mirišem posebno i drugačije. Tako je i bilo. U svetu Bruta, ja sam bio Gucci Rush for Men.

Ko je zapravo Igor Jeremić, kad nije jedan od najboljih parfemskih kritičara?

Skoro sam došao do spoznaje, pomalo neprijatne, da me ljudi uglavnom vide kroz prizmu parfema, iako je zapravo polje mog delovanja, ličnog i profesionalnog, daleko šire. Ovde naravno ne govorim o tome da me ljudi često u telefon upišu kao Igor Parfemi, kao da sam šaner, ne.To mi je čak smešno i simpatično. Nego kad pokušam da dam neka socio – kulturna opažanja, nekad ljudi reaguju negativno, u smislu da bi trebalo da se držim parfema, iako je zapravo i početna ideja bila da se kroz priču o parfemima dotaknu mnoge druge teme: filozofske, umetničke, pa čak i političke. Na stranu moje obrazovanje u humanističkim naukama koje mi ne samo daje za pravo da komentarišem društvene fenomene, nego je to zapravo i moja deontološka dužnost.

Da odgovorim konkretnije na ovo pitanje, moj posao je zapravo advertajzing. Radim kao copywriter u jednoj beogradskoj agenciji, posao koji neizmerno volim, jer je moj zadatak da stvaram i budem kreativan. Nije uvek lako, ali je beskrajno zanimljivo i ispunjavajuće.

Šta osećate kada prvi put otkrijete neki miris?

Verovatno isto što i svi ostali: uzbuđenje, sreću, ponekad euforiju, često i razočaranje. Jedina razlika je što osećam i malu dozu straha, šta ako mi se svidi (pa moram sebi i drugima da dam još jedno iracionalno objašnjenje zašto mi je potreban još jedan parfem) ili još gore – šta ako mi se ne svidi, pa sam prinuđen da napišem negativnu recenziju. Iako pojedini ljudi vole iskrenost i negativne recenzije, one su me uvalile u više nego jedan problem. Često ljudi očekuju od vas da ne govorite istinu, što kod mene nikad nije dolazilo u obzir.

Koji su vaši omiljeni parfemi i zašto?

Izdvojio bih 3 parfema: Yves Saint Laurent Kouros, Hermes Terre d’Hermes i Guerlain Shalimar. Nažalost, Kouros je reformulisan do nenosivosti, ali i dalje uživam u Terre d’Hermes od proleća do jeseni i Shalimaru tokom zime. Izabrao sam ova tri parfema jer su sa svih strana besprekorni. Kada su se pojavili revolucionarizovali su svet parfema i estetike, imaju jasan identitet i karakter i jednom rečju su: očaravajući.

Koji je vaš omiljeni parfemski nos?

To mi je podjednako teško pitanje kao i kad me pitaju za omiljenog kompozitora, muzičku grupu ili pevača. Eklektik sam po prirodi i verujem da svako ima kreativni kapacitet da iznedri nešto dobro, sa jedne strane, a sa druge strane, kao i u muzici, tako i u parfimerstvu, nisu sve kreacije nekog talentovanog stvaraoca podjednako uspešne. Ali ako bih sagledao celokupan stvaralački opus i prepoznatljiv stil, rekao bih da je u pitanju Annick Menardo, koja je najpoznatija po Dior Hypnotic Poison, Bulgari Black i Lolita Lempicka parfemima.

Šta vas pokreće?

Pokreće me istraživanje novog i neotkrivenog, ne samo u svetu parfema, nego i u mnogim drugim delatnostima. Budući da se profesionalno bavim kreativnim poslom, kreativnost je ta koja me najviše inspiriše i uzbuđuje na svim poljima.

Odakle ideja za blog o parfemima?

Dugo godina sam tragao za platformom putem koje ću moći da spojim svoju ljubav prema filozofiji, književnosti, umetnosti i parfemima. Blog o parfemima se pokazao kao dobar način da govoreći o parfemima zapravo dotaknem bitna pitanja naše egzistencije i zajedničkog života. Budući da su parfemi neuhvatljivi, a opet refleksija naših verovanja, kulture i biologije, oni su idealna podloga za mnoge misaone eksperimente.

Osmislili ste psihologiju parfema, šta je to zapravo?

Psihologija parfema je zapravo način da bolje razumemo i parfeme i sebe i svoje potrebe. Ideja je da kao što je nekad usvojena muzička terminologija za opisivanje parfema i time omogućeno da na kvalitetniji i dublji način razumemo i pričamo o parfemima kroz note, akorde i kompozicije, tako i kroz psihologiju parfema možemo označiti parfem kao ekstrovertan ili introvertan, kao racionalan ili emotivan, pa čak i neurotičan. Ukoliko se jednog dana tako nešto usvoji, svi će biti na dobitku, kreatori parfema, parfemske kuće, ali i kupci, jer će bolje birati parfeme za sebe i druge ljude.

Šta možete saznati o osobi na osnovu parfema koji koristi?

Parfem može otkriti mnogo toga, a sakriti još više. Nažalost, previše je konformizma u svetu parfema danas, uprkos rastućoj potrebi za neobičnim, niche parfemima. Čak i u tom svetu ljudi tragaju za sigurnim rešenjima, iako je sam koncept nastao da bismo našli nešto posebno, po čemu će nas ljudi pamtiti i prepoznavati.

Ali, pored toga, miris nam govori sve o nekoj osobi. Sve ono što treba da znamo. Ne kaže se bez razloga kada nam se neko ne sviđa da tu osobu ‘’ne mirišemo’’. Mirisi otkrivaju suštinu osobe.

Gde vidite sebe za 5, 10 godina?

Vidim sebe tamo gde se i sad nalazim, jer sam prilično srećan poslom koji obavljam. Moj zadatak je da budem kreativan, da istražujem, smišljam, plaćen sam za ono što bih svakako radio i van posla. Jedino se nadam da ću imati malo više vremena da se posvetim i parfemima, tako da na profesionalnom polju nastane balans između te dve pasije.

Imate li u planu da napravite svoj parfem, i ako da, možete li nešto ekskluzivno da nam otkrijete o tome?

Zapravo, da. Imam ideju koja će revolucionarizovati koncept parfema, na neki način ga vratiti hiljadugodišnjim korenima i promeniti način na koji percipiramo i koristimo mirise. I to sve u službi opšteg dobra, pogotovo u post Covid svetu. Ali to zahteva poseban članak i rado ću podeliti sa čitaocima sve kada dođe vreme.

Igor Jeremić živi i radi u Beogradu. Psiholog po struci, ima dugogodišnje iskustvo u marketingu. Najponosniji je na svoju kolekciju knjiga, koja broji preko hiljadu naslova. Tu negde su i parfemi.

Foto: privatna arhiva