Šta se dešava ako zadnji brisač ne radi, ako je kompletu prve pomoći istekao rok trajanja, ako ksenonsko prednje svetlo nema brisače ili ako je bočni okvir slomljen?

Polako neće biti vlasnika automobila koji ne misli da je jedan od najstresnijih dana u godini onaj, kada mora da odveze automobil na tehnički pregled. Od kada su ispitivače u julu primorali da moraju sve da ispitaju, veliki broj vlasnika automobila se našao u situaciji da njihov automobil nije iz prvog puta prošao tehnički, što je dodatno opteretilo vozače koji su se već i ovako nervirali, kada su se na licu mesta suočili sa time da će umesto prošlogodišnjih 3000 – 3500 dinara, ovog puta biti primorani da pregled plate 6000 – 7000 dinara.

Građani konjskih živaca su već duže vreme trpeli ova pooštravanja, međutim, kada su jedan Audi A6 2017. godište pokosili na tehničkom pregledu, pravdajući to time, da je po propisima brisač prednjih svetala obavezan za automobile sa ksenonskim svetlima, i da pošto ih pomenuti Audi nema, ne ispunjava uslove tehničkog pregleda, pokrenuta je lavina i bilo je sve više što verbalnih pritužbi, što ogorčenih poruka i mejlova. Naročito su glasni bili vlasnici automobila u većim gradovima, koji se nisu mirili sa situacijom, a to su videli i nadležni u Ministarstvu unutrašnjih poslova Srbije, pa su krajem jula firme koje vrše tehničke preglede vozila dobile dopis u kome je tačno navedeno šta je to, zbog čega jedan automobil ne može da prođe tehnički pregled.

I u našu redakciju je stiglo nekoliko pitanja o tehničkom pregledu, pa evo da pokušamo da odgovorimo na njih.

Ako je automobil prljav

Čitav proces tehničkog pregleda mora biti dokumentovan fotografijama i video zapisom, pa firma koja prihvati prljav automobil može biti ozbiljno kažnjena. Niko ne očekuje da automobil bude savršeno čist, ali ako je bočna strana blatnjava, registarska tablica jedva vidljiva, ne treba nikog da začudi ako odgovorno lice ne dozvoli tehnički pregled.

Ako brisač zadnjeg stakla ne radi

Znamo za nekoliko slučajeva gde brisač zadnjeg stakla nije radio i zbog toga automobil nije prošao tehnički pregled. Od tada je dopis iz Ministarstva razjasnio ovo pitanje, to jest, zbog ove greške se automobil ne može smatrati tehnički neprikladnim.

Prošao je rok kompletu za prvu pomoć

Ako neko pre tehničkog pregleda ne proveri dokle mu važi komplet prve pomoći i na licu mesta se ispostavi da mu je istekao rok, automobil neće proći tehnički pregled. Dobra vest je to, da ako u roku od tri dana pokažemo novi, važeći komplet prve pomoći, automobil će dobiti odgovarajuću ocenu.

Kontrolni signal motora i / ili vazdušnog jastuka svetli

Ako je na instrument tabli upaljen žuti znak „check engine“, najbolje je ni da ne krenete na tehnički pregled, već – štedeći i vreme i energiju – odmah odvedete automobil kod mehaničara, i tek nakon što on popravi grešku, da tada sređujemo tehnički pregled, jer će nadležno lice isto to savetovati kada vide znak „check engine“. U ovom slučaju ne pomaže argument „ali, majstor je rekao da mogu mirno da vozim auto, pa kad budem imao vremena da ga ostavim, popraviće“.

Ne svetli jedna sijalica, kočnice nisu dobre, vrata se ne otvaraju

Ovo su sve greške zbog kojih nadležno lice sigurno neće pustiti automobil na tehničkom pregledu. Zamena sijalica se kod nekih automobila može lako uraditi, dok se kod nekih drugih problem ne može rešiti kod kuće za par minuta. U slučaju kočnica, svakako će biti potrebno veće ulaganje, ako tehnički pregled pokaže da jedna od njih ne hvata dobro. I neka niko ne računa na to, da nadležno lice neće primetiti da se zadnja vrata ne mogu spolja otvoriti…

Sitna oštećenja vetrobranskog stakla

U ovom slučaju, važne su dve stvari: koliko je zaista malo to oštećenje i gde se tačno nalazi. Ako ne ometa vozačev pogled, odnosno pukotina nastala odskakanjem kamenčića nije odmah ispred njega, neće biti problema, ali ako je ispred vozača, i nije tako ni mala, onda na nadležno lice neće uticati lep osmeh i preklinjanje.

Nema gasa

Ako vozilo radi na komprimovani prirodni gas (CNG) ili (i) auto gas (LPG), i na tehnički pregled ga dovezete sa praznim rezervoarom za gas, automobil je osuđen da ne prođe pregled, i to zato što se ove vrednosti moraju proveriti i pri merenju emisija.

Nedostatak obavezne opreme

Kao što i samo ime kaže, ovo je svakako obavezno, bez toga nema prolaska tehničkog pregleda. Prema važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, obavezna oprema uključuje trougao upozorenja, komplet prve pomoći, uže za vuču, rezervni točak (ili komplet za popravku defekta, ali samo ako je to bio fabrički ugrađen pribor) i prsluk za vidljivost. Jedno vreme su i rezervne sijalice spadale u ovu kategoriju, ali su se propisi kasnije promenili.

Automobil za sedam osoba, ali ima samo pet sedišta

Vozilo koje je proizvedeno za sedam osoba može proći tehnički pregled samo ako ima svih sedam sedišta. Mnogi ljudi su pre nekoliko godina izvadili dva dodatna sedišta u zadnjem redu kako bi imali više mesta za prtljag, i tu nema nikakvih problema, ali na tehnički pregled vozilo mora stići sa svim sedištima. Međutim, postoji jedan izuzetak: ako je automobil uvezen iz inostranstva i stavljen na tržište u Srbiji posle 15. aprila 2014. godine, onda je važeće ono što piše na sertifikatu koji je izdala Agencija za bezbednost saobraćaja: ako je vozilo upisano za petoro ljudi, onda nema potrebe da iz dubine garaže iskopate nedostajuće dva sedišta.

Otpale lajsne, udubljenja

Iako je u julu na svim navedenim punktovima bilo navedeno da bi sve na automobilu trebalo da odgovara fabričkom stanju, srećom, to se promenilo, to jest, ako je ukras 25-ogodišnjeg automobila otpao, isti bi od toga trebao bez problema da prođe tehnički pregled, pod uslovom da je sve ostalo u redu. Isti je slučaj i sa udubljenjima, odnosno, na tehničkom neće biti problema zbog ponekog malog udubljenja, ali ako rđa na pragu ili karoseriji sve gura u pozadinu, morate hitno posetiti limara.

Ksenonske lampe i brisači

Poenta slučaja koji smo gore već naveli, kada je vlasnik kupio četvorogodišnji Audi A6 sa ksenonskim svetlima, da svetla fabrički nisu imala brisače. U propisima je pak navedeno, da svaki automobil sa ksenonskim svetlima mora imati i brisače na njima. Nakon malo povuci – potegni, Audijev zvanični distributer, Porsche SCG je takođe ukazao, da farovi ovog modela fabrički nemaju brisače, stoga je doneta mudra odluka da se vlasnik slobodno vrati u firmu koja je izvršila tehnički pregled, da bi četvorogodišnji automobil bio proglašen tehnički ispravnim.

Šta učiniti ako automobil nije prošao tehnički pregled?

Ono što je najvažnije je da nema potrebe za očajavanje, pogotovo ako je na primer rok kompleta za prvu pomoć istekao, jer imate 72 sata (u Hrvatskoj su mnogo blaži, vlasnik ima 15 dana), da ispravite grešku. Kod kompleta za prvu pomoć je jednostavno, odete i kupite drugi, pa ste mirni godinu dana. Međutim, ako kočnice ne rade dobro ili je znak „check engine“ upaljen, moramo što pre da odemo kod majstora, jer su veoma male šanse, da će bilo koji od preopterećenih servisa da reši naš problem u roku od tri dana. U ovom slučaju preostaje samo to, da se, kada mehaničar ispravi grešku, ponovo prijavimo za tehnički pregled i ponovo platimo puni iznos.

Ako smatramo da je nadležno lice previše strogo

Ako prema našem mišljenju lice koje vrši tehnički pregled nije u pravu, i smatramo da nije pustilo automobil na tehničkom pregledu zbog takve greške, zbog koje ne bi smeo da ga ne pusti, onda treba da odemo u najbližu policijsku stanicu, i tamo moramo predati dokument koji je nadležno lice izdalo i to Odeljenju za inspekcijske poslove, a koji sadrži greške na vozilu (nije zgorega ako i sebi ostavimo jedan primerak ovog dokumenta, odnosno, napravite prethodno jednu ili dve fotokopije), i moramo uložiti i žalbu na rad lica koje je vršilo tehnički pregled. Ako neko smatra da su bili nepravedno strogi prema njemu, ne treba da okleva, jer tehnički pregled iznosi deset posto prosečne plate, da ne pričamo o minimalnom dohotku, od kog iznosi dvadeset posto, i ne treba dozvoliti da vlasnike automobila primoraju na značajni dodatni trošak samo zato što su u poziciji da zloupotrebe svoju moć ili zato što ne poznaju pravila.

Foto: polovniautomobili.com