Za nedelju dana moći ćemo da putujemo u Segedin vozom – objavile su sredinom oktobra novine i novinski portali smelim naslovima, ali je ubrzo usledio otrežnjujući šamar: 23. oktobra – suprotno obećanjima političara – putnički vozni saobraćaj između Subotice i Segedina nije počeo. Na ne malo iznenađenje, za ovo nije kriva srpska, već mađarska strana, jer se nisu na vreme pripremili, dakle od putovanja koje se očekivalo sa velikim nadama nije bilo ništa, a prema trenutnoj situaciji nije poznato ni da li će za mesec dana krenuti prvi putnički voz između dva naselja.
Ranije je i sam Peter Sijarto, ministar spoljnih poslova Mađarske u svojoj objavio na Fejsbuku 20. avgusta najavio da će „na naš sledeći državni praznik, 23. oktobra, krenuti putnički saobraćaj na novoj železničkoj liniji Segedin-Subotica“.
Na srpskoj strani radovi su završeni, određena je privremena železnička stanica, a štampa je čak saznala i cenu karte, koja bi iznosila 3 evra i 20 centi u dinarskoj protivrednosti. Na srpskoj strani su svi tako znali, da mogu da računaju na dva polaska dnevno. Kada se Sabad Mađar So raspitivao o zvaničnom redu vožnje na železničkoj stanici u Segedinu, tamo nisu mogli da odgovore na naša pitanja, te je tada postalo sumnjivo da se ništa neće desiti od vozikanja vozom planiranog za 23. oktobar.
„Uprkos onome što je ministar spoljnih poslova Peter Sijarto najavio, redovni putnički vozni saobraćaj između Segedina i Subotice ne može da krene sledeće nedelje. Prema novim informacijama, ovo bi moglo biti moguće najranije krajem novembra“ – pisao je u svom članku novinski portal Szeged.hu, te su dodali da se ne bi iznenadili ni da MAV sačeka reda vožnje u decembru.
Prema informacijama iho.hu-portala, „dva para vozova ne kreću zbog toga što sigurnosna oprema ne radi kako treba: električno podešavanje skretnice ne radi, pa su zaobilaznice resetovane na podešavanje na licu mesta (iako je jedna radila početkom nedelje, ali na kraju zbog bezbednosti nije povezana sa centralnim sistemom), a s druge strane ni stanične barijere ne funkcionišu kako treba”.
Činjenica da 23. oktobra nije krenuo voz na relaciji Subotica-Segedin postala je izvesna i zvanična, nakon što je Mađarska železnica objavila da su „rekonstrukcija i elektrifikacija sprske strane pruge već završeni, ali je razvoj između Reskea i Segedina još uvek u toku“ (istina, teretni vozovi ovde saobraćaju između Srbije i Mađarske od prošlog avgusta, pošto ne mogu da saobraćaju prugom Kelebija-Budimpešta zbog radova u toku).
Novinari Sabad Mađar Soa i Čaladi Kera pitali su MAV (Mađarsku državnu železnicu) da li je tačna vest da se nastavak železničkog sabraćaja mora odložiti, i ako jeste, koji je razlog odlaganja. Odgovor je i stigao:
„MAV Zrt. kategorički negira informaciju da su nastali problemi u vezi sa licenciranjem sigurnosnog uređaja. Istovremeno, potvrđujemo da se putnički saobraćaj neće nastaviti 23. oktobra, na državni praznik. Razlog tome je delom iznuđena jednomesečna pauza u radovima tokom leta, a delom i činjenica da nova generacija sistema i bezbednosti upravljanja vozom, koja će po prvi put biti postavljena u Mađarskoj, takođe zahteva duži period testiranja od prvobitno planiranog. S obzirom na sve ovo, vlasnik Ministarstvo građevinarstva i saobraćaja odobrilo je odlaganje početka putničkog saobraćaja. Zvaničan datum za to biće određen u zavisnosti od napretka naznačenih radova, o čemu ćemo javnost odmah obavestiti“.
Premda je na srpskoj strani sve bilo spremno, čak su i vozni brojevi procurili (7300, 7301, 7302, 7303), štaviše, pošto je vozni red za srpsku deonicu (Subotica-Horgoš) postavljen na sajtu Srbija voz, nije teško shvatiti da će putnički voz polaziti iz Segedina za Suboticu u 9 i u 15 časova, dok će iz Subotice za Segedin polaziti u 10 časova i 44 minuta, i 16 časova i 44 minuta. Kada je to otkriveno, neki su bili prilično ogorčeni, jer smatraju da ovakav raspored ne olakšava život onima koji putuju na posao i koji su prinuđeni da se svakodnevno suočavaju sa nepredvidljivošću čekanja na granici. Bilo je, bilo bi logično, da se red vožnje napravi tako da se uzme u obzir početak rada, pa bi prvi jutarnji voz iz Subotice trebao da pođe negde oko 5 sati i 45 minuta, dok bi poslednji koji se vraća iz Segedina trebao da pođe negde oko 18 časova.
Foto: Mađarski premijer Viktor Orban i predsednik Srbije Aleksandar Vučić na polaganju kamena temeljca pruge Subotica – Segedin pre dve godine, 18. oktobra 2021.
MAV krivi kompaniju Lerinca Mesaroša
Prema saopštenju MAV-a, prema najnovijem izveštaju tehničkog pregleda utvrđeno je da preduzeće za izgradnju železnice V-Hid, vlasnika Lerinca Mesaroša, a koji je lični, dobar prijatelj Viktora Orbana, nije završilo poslove oko posavljanja i puštanja u rad sigurnosnih uređaja. Zbog stepena tehničke spremnosti opreme, nije moguće započeti probni rad, pa izdavanje za rad i dalje nije moguće.
Inspekcijski tim MAV-a je i napustio radno područje i predao liste grešaka službenicima V-Hida.
Ovo nije prva razmena lopti između kompanije Lerinca Mesaroša i železnice. Letos je V-Hid obustavio radove na obnovi linije na „neodređeno vreme“. Tada je i podizvođačima naređeno da ostave tu investiciju. MAV je sada napisao da se mogući datum početka probnog rada može utvrditi samo u zavisnosti od kompletiranja nedostataka na pomenutoj listi, konsultacija sa izvođačem i daljih ispitivanja.
U svetlu svega ovoga, očekuje se da početak putničkog voznog saobraćaja zakasni i do mesec dana u odnosu na prvobitni red vožnje.
Pruga Subotica – Segedin (Foto: gradsubotica.co.rs)