Nedostatak čipa je dugo bio glavni problem u automobilskoj industriji, ali kupci automobila sada počinju ovu pojavu zaista da osećaju i na svojoj koži: posle porudžbine, na novi automobil treba čekati od 3 do 6 meseci, u stvari, u premijum segmentu je uglavnom devet meseci vreme čekanja, koje može da se rastegne i do godinu dana. Optimističnije procene govore da bi se situacija mogla značajno poboljšati do druge polovine sledeće godine.
Kako sve to utiče na dobavljače? Da li mogu da se prilagode promenljivim očekivanjima automobilske industrije? Da li mogu da sačuvaju radna mesta? Koje uslove mogu da obezbede svojim zaposlenima? O ovim temama smo razgovarali sa vodećim stručnjacima kompanije Tisa Automotive.
Prva fabrika za proizvodnju kablova grupe Tisa Shoes Group počela je sa radom u septembru 2014. godine u Senti. Nakon tri godine stabilnog upravljanja i proizvodnje visokokvalitetnih auto delova, kompanija Tisa Automotive je u leto 2017. godine otvorila svoj novi pogon u Bečeju, a 2019. godine i u Kikindi, čime je kompanija ostvarila cilj da svojim zaposlenima omogući rad i u blizini mesta stanovanja. Radnici iz više od pedeset naselja dolaze organizovanim prevozom u Bečej, Sentu ili Kikindu. Ovim proširenjem kapaciteta i sa blizu dve i po hiljade zaposlenih, Tisa Automotive je izrasla u najznačajnijeg poslodavca duž Tise.
Mora se ići u korak sa trendovima automobilske industrije
2020. godina se pokazala kao izuzetno složena, prepuna izazova. Kriza je uticala i na poslovanje kompanije Tisa Automotive. Prošle godine su zvanična zatvaranja zbog epidemije i odsustva radnika zbog bolesti otežavali rad, ali je ove godine nedostatak sirovina izazvao probleme u automobilskoj industriji.
-Glavni problem su komponente i materijali iz Kine. Za sada smo prevazilazili ove prepreke većim ili manjim smanjenjem proizvodnih kapaciteta. Problem je mnogo složeniji u fabrikama automobila, jer dok mi imamo najviše 30 dobavljača, oni zavise od više stotina, pa čak i hiljadu dobavljača. To znači da mi džabe možemo da postignemo to što treba, ako neki od dobavljača ne može, jer tada fabrika automobila mora da stane. Mi proizvodimo za evropsko i kinesko tržište, a snopovi kablova se ovde prave za sve modele Volvoa – rekao je Endre Bijači, direktor proizvodnje kompanije.
Kompanija Tisa Automotive je 2014. godine započela proizvodnju kablovskih snopova po konvencionalnoj tehnologiji, a 2015. godine je počela i modularna proizvodnja. Sledeće godine su proizvedeni hibridni kablovski snopovi na SPA – platformi, a od 2017. godine je CMA – program počeo i u pogonima u Senti i Bečeju, a godinu dana kasnije je hibridni kablovski snop proizveden na CMA platformi. Od 2019. godine se prave i delovi za automobile sa asistentom za putovanja koji preuzima delimičnu kontrolu nad automobilom, a od 2021. godine i delovi za električne automobile.
-Volvo je takođe počeo da proizvodi potpuno električne automobile, a i mi smo postali deo toga. Počeli smo sa proizvodnjom ove godine, a fabrika u Senti za sada ima proizvodnu liniju, koja proizvodi za ovaj tip automobila, ali će početkom sledeće godine i u Bečeju biti isto to. Volvo planira da već 2025. godine proizvodi hibridne automobile sa unutrašnjim sagorevanjem i električne automobile u razmeri pola – pola. Trenutno se pravi osam modela u verziji sa unutrašnjim sagorevanjem ili hibridni, a dva modela su potpuno električna – saznajemo od Endrea Bijačija.
Može se graditi i karijera, a može se dobiti i bonus
Endre Bijači je u okviru tromesečne obuke 2014. godine u Mađarskoj naučio šta je uloga operatera bandažera, a zatim i inspektora kvaliteta na proizvodnoj liniji. Svoju karijeru je započeo u Senti kao kontrolor kvaliteta, kasnije je postao predradnik, kasnije vođa smene, a zatim i koordinator proizvodnje. Od prošle godine je menadžer proizvodnje za tri lokacije. Prema njegovim rečima, u ovoj kompaniji oni koji su sposobni imaju priliku da se razvijaju. Kroz interni tenderski sistem može da se stigne od operatera proizvodne linije do vodećeg položaja. Ovaj proces odozdo prema gore je izuzetno važan, jer će vođa i automobilskoj industriji biti zvaničan i kompetentan ako poznaje sve vibracije proizvodnog procesa.
-Tisa Automotive svakom zaposlenom pruža mogućnost individualnog razvoja, a unutar svakog odeljenja postoji struktura razvoja i napredovanja. Jedan od naših motoa je učenje sve vreme radnog odnosa. Veoma smo ponosni i na naš mentorski program, u okviru kog mentori pomažu uklapanje, integraciju novozaposlenih. Ovaj sistem važi i za zaposlene u kancelarijama. Tokom perioda usaglašavanja, novi kolega će obići sva odeljenja naše kompanije, upoznaće se sa zaposlenima i sa njihovim radom. Ovako stečeno znanje takođe može igrati važnu ulogu u budućem radu i mogućem napretku – saznali smo od Ervina Ištvana, poslovnog partnera za ljudske resurse kompanije.
Fabrika u Bečeju trenutno zapošljava 600 – 650 osoba u direktnom i indirektnom radnom odnosu, koji uvek blagovremeno dobijaju konkurentnu platu, koja uključuje i razne bonuse, u zavisnosti od individualnog ili timskog učinka. Obično se radi u dve (ređe tri) smene, od ponedeljka do petka, po potrebi i subotom.
U Tisi je važno i da li su zaposleni i njihove porodice zadovoljni
Povećanje zadovoljstva zaposlenih i stvaranje prijatnog radnog mesta je jedna od najvažnijih misija kompanije, zbog čega se ono ispituje nekoliko puta godišnje. Ono što je izraženo u ovim ispitivanjima, uključeno je u kratkoročne i dugoročne strateške i akcione planove.
-Ponosni smo što je Tisa Automotive postala značajan i stabilan poslodavac. Rad se odvija u klimatizovanim, čistim i urednim prostorijama, a proizvodni proces je na visokom nivou i vrhunskog kvaliteta, nema štetan uticaj na zdravlje naših kolega koji rade u fabrici ili na našu okolinu – rekao je Ervin Ištvan.
Prema kolektivnom ugovoru zaposleni dobijaju razne beneficije, kao na primer program Tisza Mammy, kojim kompanija podržava rađanje. U okviru ovog programa je do sada kompanija za svako rođeno dete isplaćivala po 15 000 dinara, ali će se taj iznos povećati nakon izmene kolektivnog ugovora koji je u toku.
-Kompanija podržava porodice i na druge načine. Nastoji da obraduje decu ne samo podelom prazničnih paketića na kraju godine, već i igračkama, nagradnim igrama, konkursima za crtanje, ukrašavanjem jelke i drugim akcijama. U okviru naše najnovije akcije, svim zaposlenima i maloletnoj deci zaposlenih smo podelili majice sa natpisom Tisa Family, na koju je nadograđena i nagradna igra za našu decu. Da bi učestvovali u nagradnoj igri, bilo je dovoljno dostaviti fotografiju na kojoj se vidi zaposleni i njegovo dete (deca) u majici kompanije. U okviru ove nagradne igre smo izvukli lopte za razne sportove, komplete za badmington, skutere, bicikle, trambuline – nabraja Ervin.
Društvena odgovornost je takođe važna suštinska vrednost kompanije Tisa Group, a među akcijama su posebno ponosni na donacije zdravstvenim ustanovama, ali rado podržavaju i programe koji razvijaju ekološku svest i pograme učenja za ceo život, kao i rekreativne sportove.
Foto: Tisa Automotive