Tomislav Momirović, ministar za arhitekturu, saobraćaj i infrastrukturu, uradio je veliku stvar, naime, prilikom obelodanjivanja akcije Dajte ime brzom vozu i osvojite milion dinara! podsetio je da je prvi par šina postavljen 1881. godine između Beograda i Niša. Istini za volju, zaboravio je da je sve to odlučeno na Berlinskom kongresu 1878. godine, gde se Srbija obavezala da će izgraditi prugu od reke Save do bugarske granice, a koja se povezuje sa mrežom koja vodi ka Turskoj. Zaboravio je i to da je prva deonica, između Beograda i Niša puštena u rad nešto kasnije, 1884.

Samo što ni druge stvari nije znao, na primer to, da je iz današnjeg naselja Jasenovo (nalazi se između Vršca i Bele Crkve) već 1847. godine bilo moguće ići konjskom zapregom do Oravice (Oravița) ili Bazjaša (Baziaş), a od 1856. godine je vozove vukla parna lokomotiva.

Kako da ne, već 1863. godine je počela gradnja pruge koja je povezivala prugu Alfeld-Rijeka (skraćeno AFV, prim.prev.) sa Segedinom i Somborom, a puštena je u rad 11. novembra 1869. godine.

Ali nije samo Monarhija, čak je i Otomansko carstvo natrljalo nos srpskom narodu, jer je 1874. godine već saobraćao voz između Skoplja i Mitrovice (na Kosovu).

Sav ostali železnički razvoj se odvijao nešto kasnije (ali prevashodno u Monarhiji), kao na primer izgradnja linija Subotica-Senta-Bečej, Horgoš-Senta, Budimpešta-Zemun i tako dalje, a koje su usledile 1889. godine i nešto kasnije.

Čitalac koji ništa ne sumnja iz ovoga može izvući samo dva zaključka:

1.Vidi se da je ministar pravnik, koji se uz to bavi uglavnom ugostiteljstvom (roditeljima i rođacima je ostavio rukotvorine, kožnu galanteriju itd.), odnosno nema pojma o delatnosti ministarstva koje vodi, ali ni o istoriji.

2.Veoma je dobar u svom poslu, može da upravlja njim, ali smatra da se Jasenovo, Subotica, Sombor, Horgoš, Senta, Bečej i Mitrovica (na Kosovu) ne nalaze u Srbiji.

Nadajmo se da da nije istinita opcija 1, jer ono što treba znati o ovom gospodinu ministru je da je vanpartijski, da ga zanima samo napredak njegovog posla, ali ne treba zaboraviti ni onu narodnu: Nada umire poslednja!

Pruga Bazjaš-Jasenovo-Oravica (Foto: szmsz.press)