Železnička stanica u Subotici, zgrada železničke stanice koja se trenutno obnavlja, svečano je otvorena 3. decembra 1882. godine i predata putnicima. U okviru tadašnjeg razvoja železnice, pruga je izgrađena u jednom od najvećih gradova bivše Austrougarske monarhije, što je donelo pravi procvat stanovništvu regiona. Prva parna lokomotiva stigla je iz Segedina, a zgradu su kasnije u istoriji posetili mnogi šefovi država. Čak i trasa legendarnog Orijent ekspresa dotakla je grad.

Električni voz

Inače, od Segedina do Subotice vozovi nisu saobraćali osam godina, ali je bar pruga obnovljena i po njoj već neko vreme saobraćaju lokomotive koje vuku teretne vagone. Obnovljeno je i ulepšano nekoliko manjih železničkih stanica, uključujući zgrade na Paliću, Hajdukovu, Bačkim Vinogradima i Horgošu. Mađarski i srpski zvaničnici su se usaglašavali oko rasporeda, pošto se situacija pre 141 godinu promenila do te mere da sada postoji nacionalna granica između dva bratska grada. I visoka dupla ograda dignuta pre osam godina zbog lutajućih migranata.

Onda se pročulo da će voz stići na odredište u najkraćem mogućem roku, a vreme čekanja zbog rada graničnih i carinskih organa biće svedeno na minimum. Mogli smo čuti i oprečne, ali izuzetno ohrabrujuće vesti o brzini voza, sve dok jedna informacija nije eksplodirala: električni voz, već nekoliko godina dobro uhodan na relaciji između Hodmezevašarhelja i Segedina, saobraćaće i između grada na jugu Mađarske i grada na severu Vojvodine. Ovu vest je saopštio mađarski ministar saobraćaja Janoš Lazar, bivši gradonačelnik Hodmezevašarhelja, pa nismo mogli da sumnjamo u njenu autentičnost. Kao što smo mogli da uzmemo zdravo za gotovo i ono što je početkom oktobra najavio mađarski ministar spoljnih poslova i trgovine Peter Sijarto: „23. oktobra će se nastaviti železnički putnički saobraćaj između Segedina i Subotice.”

Ipak, tu smo prošli kao slušaoci radija Jerevan pre nekoliko decenija. Lakoverni građanin upitao je urednika radija da li je dobro razumeo vest da u Moskvi dele Mercedese. Urednik je ovako odgovorio: „Poštovani slušaoče, vaše informacije nisu sasvim tačne. Zapravo ne u Moskvi, već u Lenjingradu, ne Mercedese, nego Volge i ne dele, već pljačkaju. Ostali delovi su tačni.“

U našem slučaju se pokazalo da mađarska strana kasni sa elektrifikacijom, pa iako je srpski deo spreman, preko granice mogu da saobraćaju samo dizel lokomotive. Za sada.

Tako nam se desilo da posle osam godina odsustva, ponovo pokrenuti voz nije električni voz, vreme putovanja nije značajno skraćeno, umesto 23. oktobra, prvi voz je, zbog izgradnje, na privremenu stanicu u Subotici stigao tek 28. novembra. Istina je međutim, da su ovim prvim putničkim vozom putovali ministri, bivši i sadašnji državni sekretari. I nezaobilazne televizijske i radio ekipe, kao i predstavnici pisane štampe.

Rok trajanja čuda

Osam dana po dolasku prvog voza u Suboticu (ne 1882. već 2023.) čujem reportažu na radiju. U jutarnjem programu Novosadskog radija (još) pričaju o ovom ponovo pokrenutom vozu. Novinar je savestan, ispituje zvaničnike i političare koji putuju sa njim. Svi su oduševljeni, hvale realizovani projekat, nadmašujući jedni druge veličaju i prijateljski odnos dve zemlje i dva naroda, saradnju koja se dinamično razvija. Ističu i očekivanu ekonomsku korist od ove investicije (ne pominju osam izgubljenih godina i zajedničku korist zbog toga propuštenu), budući da je železnički teretni saobraćaj ekološki prihvatljiv i jeftiniji od drumskog saobraćaja, i – na kraju, ali ne i najmanje važno – pominju se građani dva pogranična regiona. Oni koji sada mogu komotno da dođu do rodbine i prijatelja za kraće vreme. Jedan ili drugi entuzijastični sagovornik pominje putnike, koji se takođe nalaze u povoljnijoj situaciji. Istina da prvi voz kreće iz Segedina za Suboticu ujutru posle 5, a putnici idu u suprotnom smeru, ali to pitanje niko ne postavlja. Važno je da su dve strane uspele da se dogovore i oko rasporeda.

Jedan od slavnih putnika tada izgovori: zbog predizborne kampanje u Srbiji, železnički putnički saobraćaj između Segedina i Subotice je baš sada, privremeno dizel lokomotivama počeo, dok se ne završi postavljanje električnih vodova na mađarskoj strani. Mađarski ministar saobraćaja je posle toga skoro ceo dan proveo u Vojvodini, na partijskim manifestacijama SVM-a, govoreći na njima i inspirišući ovdašnje birače. Kao što je to učinio i njegov kolega ministar spoljnih poslova prošle godine u Beogradu, na mitingu Srpske napredne stranke. Istina je da je pokušavao da razgovara sa narodom na srpskom sa obilnim ruskim akcentom, ali su ga oni razumeli i cenili njegov trud.

I zašto je radio, koji je u principu javni servis, emitovao ovaj izveštajni program, koji se smatra koncentrisanom propagandom, nedelju dana nakon događaja? Očigledno zato što veruje u moć partijske propagande i uveravanje slušalaca. I u to, da je ponavljanje majka znanja, a i ako ima još građana koji nisu čuli originalni prenos. U svakom slučaju, Novosadski radio često ponavlja sopstvene programe, a razlozi za to bi zahtevali dužu analizu. Onu, koja bi se na primer, bavila kontinuiranim smanjivanjem broja zaposlenih.

U međuvremenu, međutim, očekivanja se moraju ispuniti, čak i ponovno pokretanje voza može zračiti optimizmom nedelju, dve dana. Nema potrebe da sumnjamo u rok trajanja takve robe. Tako je kampanjski voz zlatnog doba postao ponovo pokrenuti saobraćaj između Segedina i Subotice 2023. godine.

Voz Subotica – Segedin (Foto: subotica.com)