Uredba Evropske unije o kvalitetu goriva koja je na snazi od 1. januara 2011. godine omogućava, ali u isto vreme nije obavezno, mešanje 10% etanola sa gorivom u nekim državama članicama EU. Ova uredba je još na leto 2018. godine primenjena u samo četiri zemlje.

U Mađarskoj je od nove godine promenjen sastav benzina 95, pa sada obavezno sadrži E-10, tj.jednu desetinu etanola, koji može prouzrokovati probleme kod starijih automobila, može se pročitati u upozorenju Mađarskog Autokluba. Za neke automobile ovo može biti i kobno, s obzirom da etanol može nagrizati vodove i zaptivke, što može uzrokovati curenje, a rastvoreni materijal koji zatim ulazi u komoru za sagorevanje može oštetiti motor. Ovo može biti problematično posebno za automobile napravljene pre 2000. godine.

Međutim, benzin koji sadrži bioetanol ne može oštetiti samo stare automobile. Gorivo koje se dugo skladišti, može se razdvojiti,tj.pokvari se, jer bioetanol vezuje vlagu iz vazduha i ova voda dospeva na dno goriva. Ovakvo gorivo može prouzrokovati kvarove, pa čak i ozbiljne štete. Čak i nakon dobrog mućkanja, takvo gorivo se ne može koristiti. Na nekim forumima se mogu pročitati i takva iskustva da se benzin koji sadrži bioetanol može želatinizirati već u roku od nekoliko meseci i može začepiti i uništiti sistem za gorivo. Zbog svega navedenog, vozila (poput oldtajmera, motora, mlaznih skija itd.) ili baštenskih mašina koje se ne koriste duži period u toku zimskih meseci, ne bi trebalo ostavljati da stoje duže vreme ako su natočeni bioetanolskim benzinom.

U jesen 2018.godine, štampa u Srbiji je izvestila da će uredba EU početi da se primenjuje u oktobru i da će njenu primenu nadgledati inspektorati.Međutim, ovo do dana današnjeg nije slučaj.

Zašto to do sada nije uvedeno, pitali smo Tomislava Mićovića, generalnog sekretara Udruženja naftne industrije Srbije:

– Tek nedavno, objavljivanjem poslednjeg u nizu propisa je zaokružena regulativa kojom se uređuju svi aspekti uvođenja obaveze namešavanja biokomponenti u motorna goriva. Uredba o obaveznom udelu biogoriva i Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za biogoriva su doneti ranije a 18.decembra 2019. Uredba o kriterijumima održivosti biogoriva. Obe navedene uredbe će početi da se primenjuju od 01.01. 2021. godine tako da će proizvođači i uvoznici goriva imati obavezu da određeni, naknadno utvrđen procenat biogoriva namešaju sa mineralnim, tj. gorivom dobijenim iz nafte – objašnjava Mićović.

Da li benzini koja se prodaju na srpskom tržištu sadrže biokomponente, odnosno etanol i to u kojem procentu?

– Gotovo isključivo NE. Dešavalo se prethodnih godina da su pojedini uvoznici neke male količine goriva uvozili sa namešanom biokomponentom. U skladu sa važećim propisima uvoznik ima obavezu da od imenovanog tela pribavi  potvrdu o usaglašenosti, koja se izdaje na osnovu izveštaja o  ispitivanju i tom prilikom je detektovano prisustvo biokomponente, ali u takvim granicama da se gorivo uklapalo u standard kvaliteta, tako da nije bilo neophodno da se drugačije deklariše nego kao evrodizel, odnosno kada je u pitanju benzin kao EURO BMB 95 ili 100.

Od kada će se i u Srbiji prodavati benzin, koji sadrži 5 odnosno 10 procenata etanola?

Ni Mađarska, kao ni jedna druga evropska zemlja, nije u jednom koraku došla do procenata biokomponente koje ima danas. Pred Srbijom je put koji je, kao i konačni cilj, definisan Nacionalnim akcionim planom za obnovljive izvore energije. Nijedna zemlja nema cilj definisan u procentima etanola u benzinu i sl. Ciljevi se definišu kao procenat energije iz obnovljivih izvora u transportu, pa kako ko može to lakše i efikasnije  da postigne, tako bira svoj put. Zašto bi recimo neko primoravao Šveđane ili Fince da namešavaju bioetanol u benzin, kada im je lako dostupna električna energija proizvedena iz obnovljivih izvora energije, oni će svoj cilj lakše ostvariti omasovljenjem transporta javnog, ili privatnog koji pokreće čista struja. S druge strane imate zemalja u kojima se koristi benzin sa 85% etanola. Dijagram u nastavku pokazuje o učešću energije iz obnovljivih izvora u ukupnoj potrošnji u zemljama Evrope. Tu Srbija ne stoji toliko loše, ali kada je u pitanju učešće obnovljivih izvora energije u transportu procenat je daleko manji. Zapravo taj udeo čini potrošnja električnih vozova, kao i tramvaja i trolejbusa u Beogradu, naravno srazmerno učešću obnovljivih izvora u ukupnoj proizvodnji električne energije.

Da li ćete upozoriti vlasnike automobila o rizicima etanola kada počne prodaja goriva sa biokomponentima?

Obaveza trgovaca naftom i derivatima nafte je da u skladu sa propisanim načinom obeležavanja jasno označe udeo biokomponente, ali isto tako proizvođači automobila na unutrašnjoj strani poklopca čepa rezervoara i u korisničkom uputstvu moraju takođe da postave odgovarajuće oznake i navedu koji procenat biokomponente može bez posledica da se koristi u tom vozilu. Svakako naftnim kompanijama nije namera da kupce dovodi u zabludu i čak će kao i kod uvođenja raznih drugih novina, ponuditi pomoć kupcima da izaberu gorivo koje odgovara njihovom automobilu. Ali proizvođač automobila, ili ovlašćeni servis za održavanje vozila će svakom vlasniku dati pravi odgovor – rekao je za naš list Tomislav Mićović.

Evropska federacija proizvođača automobila objavila je listu koji su to stariji tipovi automobila čijem motoru može naštetiti novo gorivo. Kompletna lista je dostupna OVDE, ali nedostaju stari automobili jugoslovenske proizvodnje. Prema predstavniku auto-servisa sa kojim je razgovarala naša redakcija, u Zastavu,Yugo i slične automobile ne bi trebalo sipati benzin E-10.

Ako imate stariji automobil i kupili biste benzin u Mađarskoj, po mišljenju mnogih stručnjaka, preporučljivo je natočiti benzin od 100 oktana, jer ima niži sadržaj biokomponenata, odnosno sadrži najviše 5 procenata etanola.

Imre Tot

Prevela: Ljudmila Janković Gubik