Po narudžbi Fondacije „Sloboda štampe” (izdavač nedeljnog lista „Čaladi Ker”, informativnih portala „Sabad Mađar So” i „Slobodna reč”), Radionica za istraživanje identiteta manjina iz Sente je sprovela  istraživanje javnog mnjenja. Istraživanje je fokusirano prvenstveno na navike medijske potrošnje Mađara u Vojvodini (poslednje ovakvo istraživanje je urađeno baš pre 10 godina, u septembru 2011. godine, a naručio ga je Savet vojvođanskih Mađara), ali i na druge teme, kao na primer i osećaj blagostanja stanovništva. Rezultate istraživanja objavljujemo u nastavcima.

U ovom, četvrtom delu ćemo pogledati kako se informišemo na internetu, sa kojim ciljem tamo provodimo najveći deo vremena i na koje novinske portale najčešće kliknemo.

Sve više segmenata našeg života se premešta u internetski prostor: posao, čitanje novina, gledanje filmova, konferencije, obrazovanje i još bi se moglo nabrajati.

U istraživanju smo posebno ispitivali potrošnju sadržaja onlajn i potrošnju medija.

Budući da je jezik interneta engleski, može biti zanimljivo pogledati i znanje jezika, pre nego li počnemo da prelistamo rezultate.

Dijagram 4-1: Poznavanje stranih jezika

Dijagram 4-1: Poznavanje stranih jezika

Pogledali smo i koji se alati koriste najviše prilikom surfovanja internetom. Većina ljudi čita i gleda na pametnim telefonima; najmanje poseduju tablete. Sve ređe sedimo pred desktop računarima, sad već više ljudi ima laptop nego njih.

Dijagram 4-2: Opremljenost tehničkim sredstvima

Dijagram 4-2: Opremljenost tehničkim sredstvima

Većina ispitanika (53,3 posto) ili se svakodnevno ili nekoliko puta dnevno povezuje na internet, dok je 29,7 posto njih stalno na mreži. Oko 10 posto internet koristi ređe i 10 posto je onih koji skoro nikada ne koriste internet.

Dijagram 4-3: Učestalost korišćenja interneta

Dijagram 4-3: Učestalost korišćenja interneta

Interesovalo nas je i to, s kojim ciljem najviše ljudi koriste internet: 30,9 posto radi informisanja, čitanja vesti, 30,1 posto za održavanje kontakta sa poznanicima, 12,9 posto za obavljanje posla i održavanje poslovnih kontakata, 9,6 za korišćenje društvenih mreža, 7,4 posto za zabavu, igre, 6,6 posto za učenje, prikupljanje materijala, 1,1 posto za upoznavanje, 0,4 posto pak da izrazi svoje mišljenje. Dodatnih jedan posto je označilo druge kategorije, poput praćenja vremenske prognoze ili gledanje filmova onlajn. Sa stanovišta predmeta našeg istraživanja, mnogo govori podatak, da većina ljudi koristi internet za informisanje i čitanje vesti.

Dijagram 4-4: Cilj priključivanja na internet

Dijagram 4-4: Cilj priključivanja na internet

Najčešće posećene stranice su Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest, Reddit, Gmail, Index, Blic. Popularne su razne meteorološke veb stranice, zatim stranice koje nude recepte, kao i portali specijalizovani za sport. Među onlajn portalima na mađarskom jeziku u Vojvodini, pomenuti su Pannon RTV, Delhir, Mađar So i Sabad Mađar So.

Među društvenim mrežama najpopularniji je Facebook, na kom je registrovano 80 posto uzorkovanih. Sledi Instagram sa 42,2 posto, a najmanje njih koristi Twitter, 4,3 posto.

Tabela 4-1: Korišćenje društvenih medija

Tabela 4-1: Korišćenje društvenih medija

Ne vidimo značajnu razliku u učestalosti upotrebe interneta između muškaraca i žena. Međutim, u zavisnosti od toga za šta ga koriste, postoji razlika: dok je u slučaju žena viši udeo onih koje koriste internet da bi održavale kontakte sa prijateljima, kod muškaraca je za toliko viši udeo onih koji internet koriste za posao. Žene u većem udelu koriste Facebook i Instragram društvene mreže, dok Twitter preferiraju muškarci.

U sledećem delu možete čitati o tome kako Facebook utiče na naše živote i kojim novinskim portalima najviše verujemo.

Istraživanje javnog mnjenja 2021-1 – Metodološka opaska – Sivi boks za kraj teksta

Prvi deo rezultata čitajte ovde: „Osećaj blagostanja Mađara u Vojvodini je loš

Drugi deo rezultata je objavljen ovde: „Sve manji broj ljudi čita štampane novine

Treći deo rezultata je objavljen ovde: „Još uvek volimo da gledamo televiziju

Razni ljudi, različiti ciljevi za korišćenje interneta (Ilustracija: Shuteerstock)